Jak vybrat Hi-Fi reproduktory

Žádný správný milovník hudby se neobejde bez kvalitních reproduktorů. Jak vybrat ty správné?

Sledujte počet pásem

Svět hudebních nástrojů je nesmírně rozmanitý, oblíbené kytary a bicí doplňují taktéž klarinety. Součástí vybavení profesionálních hudebníků je i mixpult. Muzikanti běžně před nákupem sledují nejrůznější parametry.

Dbát na výběr techniky by ovšem jednoznačně neměli jen oni, ale také posluchači. Základem kvalitního domácího poslechu jsou HI-FI reproduktory. Dostupných reprosoustav je na trhu celá řada. A neméně rozmanité je i jejich cenové rozpětí.

Při výběru reproduktorů pro domácí použití je důležité si především uvědomit, že každý reproduktor je určen pro specifický rozsah frekvence zvukové vlny. Na tomto základě lze reproduktory rozdělit na basové, středové a výškové.

Z toho následně vyplývá i rozdělení samotných reprobeden neboli těl, která jsou těmito reproduktory osazena. Podle počtu reproduktorů lze reprobedny (které se nicméně též zjednodušeně většinou nazývají reproduktory) nejjednodušším způsobem rozlišit na jednopásmové, dvoupásmové nebo třípásmové.

Tento parametr je zvláště důležitý pro kvalitu zvuku. Vyznavači skutečně kvalitní hudební reprodukce by si tak měli jednoznačně pořídit reproduktory třípásmové.

U reproduktorů záleží na výkonu

Zásadním parametrem pro nákup reproduktoru je rovněž jeho výkon. Podstatný je hlavně tzv. RMS výkon, označovaný také jako nominální nebo sinusový. Ten určuje, jaký výkon je reproduktor schopný podávat konstantně.

Maximální výkon naproti tomu zařízení může reproduktor při stejné kvalitě udržet pouze několik sekund. RMS výkon odpovídá zpravidla polovině maximální hodnoty. Běžně se pohybuje v rozmezí od 20 do 200 W.

Zejména do menších prostor lze doporučit i aktivní reproduktory se zabudovaným zesilovačem. K pasivnímu reproduktoru si budete zesilovač dokupovat zvlášť, což už obnáší vyhrazení dalšího místa například v obývacím pokoji. Kvalita zvuku u pasivních reproduktorů se zesilovačem je však vyšší.

Tvorba webových stránek: Webklient